Somnul-echilibru-energetic-si-psihic-al-organismului

Somnul – echilibru energetic si psihic al organismului

Stilul de viata contemporan are un impact negative asupra calitatii somnului. Stresul cotidian, programul de lucru prelungit si lucrul in ture, alimentatia dezechilibrata si consumul de stimulente si “energizante”, abudenta de informatii ce debordeaza in media, invadand pana si intimitatea dormitorului, toate acestea defines un stil de viata “pe fuga”, din ce in ce mai artificial si daunator sanatatii.

Sursa: http://medicaacademica.ro

Ne petrecem aproximativ o treime din viata dormind, astfel, incat calitatea somnului este unul dintre indicatorii principali ai starii subiective de bine. De calitatea somnului depind refacerea energetica, reglarea metabolismului, consolidarea cunostintelor acumulate peste zi si echilibru psihic. O durata sau o calitate anormala a somnului pot favoriza aparitia diabetului, hipertensiunii arteriale, infarctului miocardului, depresiei, impotentei, accidentelor rutiere sau de munca.

Exista o serie de sfaturi practice care ne pot ajuta sa prevenim instalarea unei insomnia sau sa ajutam la tratarea ei:

  • Cresteti expunerea la lumina ziua
  • Faceti miscare dimineata sau dupa-amiaza
  • Creati un mediu confortabil de dormit (camera aerisita, linistita, pat confortabil, asternut curat, temperature agreabila);
  • Un dormitor racoros
  • Stabiliti un orar fix de adormire si trezire, chiar si in vacante sau in week-end
  • Stabiliti o activitate relaxanta intainte de culcare (baie calduta, nu fierbinte)

Nu sunt recomandate:

  • Fumatul, consumul de bauturi alcoolice, cafea sau stimulente cu cateva ore inainte de culcare;
  • Consumul excesiv de fructe sau de vitamine inainte de culcare; de asemenea, dulciuri, inainte de culcare pot provoca insomnia, prin eliberarea rapida de energie din gulcoza
  • Expunerea la lumina puternica seara (interfera cu melatonina, considerata hormonul somnului)
  • Exercitii fizice intens cu 3 ore inainte de culcare
  • Mese incarcate sau consumul de lichide in exces cu 3 ore inainte de culcare
  • Privitul la televizor sau jocurile pe calculator inainte de culcare
  • Mancatul in pat sau folosirea patului pentru alte activitati in afara de somn si activitate sexual
  • Sieste mai lungi de 30 de minute, motaitul in timpul zilei,

 

Sursa:  Revista Repere Medical

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on email
Close Menu